Een dag bij… Black Hole Recordings

Elke week in de zomer loopt Community Manager Saskia een dag stage bij een bedrijf op de Triple O Campus.

De vijfde stage van de zeven! Deze keer gaat het alleen maar over muziek. Black Hole Recordings wil mij een dag meenemen in hun werk! Ik heb hier zoveel zin in. Geertje Hermans, verantwoordelijk voor Social media en digitale distributie, neemt mij mee op sleeptouw.

Black Hole Recordings is een Nederlands platenlabel voor elektronische muzidek, dat in 1997 is opgericht door Tijs Verwest (Tiรซsto) en Arny Bink. Inmiddels bestaat het bedrijf alweer 25 (!) jaar, met Arny die het leidt. Het kantoor zit al zo’n zeven jaar gevestigd in het Blushuis en je kan ze niet missen. Een groot, open kantoor waar je al snel een grote Chinese draak ziet hangen (ooit in het Gelredome gehangen bij een show van Tiรซsto), felgekleurde kleden, een flipperkast, voetbaltafel en een stel gymnastiekringen aan het plafond. Hier zit een stel speelse en creatieve breinen!

In 25 jaar tijd is het label uitgegroeid van vroege trance-innovator tot wereldwijde trance-ambassadeur. Het is nu een bedrijf dat cruciaal is geweest voor de opkomst van het genre, het voortbestaan en de bloei van te veel artiesten en labels om op te noemen. Ondanks de aanzienlijke invloed op de scene, opereert het nog steeds vanuit een hecht team van ‘slechts’ 13 mensen. Denk aan honderden labels die eronder vallen, met weer duizenden artiesten. Bij de planning zie ik alleen al tientallen nieuwe nummers die de komende maanden uitkomen.

Ik spreek ook met Jordy Claus (Marketing & New Media) en Mark Meeuwissen (Artist & Repertoire Manager). Ze vertellen me dat ze veel meer actief zijn in het buitenland, wat me al meteen opviel. Veel in (Noord- & Zuid-) Amerika, in Engeland en de rest van Europa. Dit bedrijf is zรณ bekend in elektronische muziek, maar gek genoeg niet zozeer in Breda. Ik ben namelijk echt onder de indruk van wat ze wereldwijd doen. Ook tijdens ADE doen ze veel, vorig jaar was ter ere van het 25-jarig bestaan een pop up shop in Amsterdam waar non stop werd gedraaid en merchandise werd verkocht. Jordy geeft aan dat ze echt een label zijn voor dj’s en niet gericht zijn op enkel ‘hitjes maken’, maar echt in een niche zitten. Minder commercieel dan menig platenmaatschappijen dus.

Vandaag mag ik (vind ik dan) iets speciaals doen, namelijk een eigen album samenstellen! Speciaal voor de campus, en wie het nog meer wil beluisteren. Zodat ik een mooie eerste indruk krijg wat er allemaal voor nodig is om een album als deze te lanceren. Ik mag kiezen uit een uitgebreide database van de nieuwste muziek. Zoveel labels, namen, titels, genres en dan nog remixes, ik heb hier duidelijk even tijd voor nodig. We beginnen bij het artwork voor het album. Na wat probeersels kom ik op onderstaande visual uit (tekst gaat verder onder foto).

Maar.. Wat voor album wordt het? Verschillende artiesten of maar รฉรฉn? Dit moet tot in detail worden ingevuld. Alle rechten moeten kloppen. Er komt dus veel bij kijken, want je wil geen enkele artiest tekort doen.

Wat is de releasedatum? Via welke kanalen wordt dit album gedeeld? Dan heb je het niet alleen over Spotify, Soundcloud of Youtube. De lijst is eindeloos lang. Zo leveren ze bijvoorbeeld ook aan Beatport, een soort iTunes speciaal gericht op Dj’s. Al deze informatie wordt ingeladen in het programma FUGA. Ik weet uiteindelijk een mooie lijst nummers samen te stellen, want het moet natuurlijk een beetje lekker lopen en bij elkaar passen.

We komen langzaam tot een resultaat, iets wat toch wel wat uurtjes heeft gevraagd. Vanaf maandag 21 augustus kun je Blushouse beluisteren op deze kanalen: luister ‘m hier!

Tot slot krijg ik nog een snelcursus draaien van Floris Ammann (DJ & Label Manager) op hun kantoor, waar hij elke vrijdag live draait op Twitch. Laten we zeggen dat ik nog wat training nodig heb :-).

Eรฉn van de aankomende events die ze organiseren, is op zaterdag 2 september! Wil je hier nou bij zijn? Klik hier voor meer informatie.

Bedankt team Black Hole!

Nieuwste berichten

Begin februari stond de Meet & Eat volledig in het teken van verbinden. Geen sprekers deze keer, maar een gezellige en ontspannen lunch waarin we de tijd namen om elkaar รฉcht te leren kennen. Netwerken in een ongedwongen sfeer! Daarbij hebben de nieuwste bedrijven Finterface (formerly Finventory), YouGov, KAAT&CO, Involver Business en Stripe Blue zich >
Wil jij alles weten over drones? ๐Ÿš€ Bredata, gevestigd in het Blushuis, organiseert de volgende de Talk of the Town op maandagavond 7 april met het thema โ€˜Drones: Innovatie in de leefomgeving!โ€™ Drones zijn veel meer dan gadgets โ€“ ze maken onze omgeving veiliger, schoner en slimmer. Van het opsporen van zwerfafval tot het verbeteren >