Een dag bij… Studio Rob en Robin

Elke week in de zomer loopt Community Manager Saskia een dag stage bij een bedrijf op de Triple O Campus.

Tijd voor de tweede stage! Ik mag weer een dag meedraaien. Deze keer is dat bij Studio Rob en Robin. Deze twee vrienden en compagnons hebben elkaar leren kennen tijdens het, jawel, vakkenvullen bij de Jumbo. Samen studeren aan AKV | St. Joost, vervolgens samen een studio gestart. Om vervolgens in zes jaar iets op te bouwen wat resulteert in werken voor veelbelovende namen als the New York Times, de Volkskrant, Apple, The Economist, Wall Street Journal en sinds een jaar ook voor PostNL.

Ik was super benieuwd naar hoe deze twee mannen te werk gaan, met hun eigen typerende stijl. Ze maken al snel duidelijk dat ze niet de ontwerpers zijn voor logo’s, huisstijlen of websites. Ze willen dat hun creaties bijdragen aan een verhaal en het verduidelijken. Iedereen moet het kunnen snappen, en ik zie in al het werk een mooie twist terug dat speels oogt. Er is รฉcht over nagedacht, iets wat door het intelligente oog al snel opvalt (lees verder onder het beeld).

Ik word klaargestoomd met conceptueel denken om uiteindelijk zรฉlf tot een ontwerp te komen voor een bekend Nederlands bedrijf, waar ik de naam nog niet van kan noemen. De kunst van de creatie zit ‘m in opknippen: verschillende elementen van het onderwerp op papier zetten, om er vervolgens tweetallen van te maken en er een visual bij te verzinnen. Lijkt makkelijk, maar is het zeker niet. Leuk is het dan weer wel. Wanneer het een en ander op papier staat, worden de beelden gecreรซerd in Illustrator. Ik mag meekijken. En ja hoor, drie keer knipperen en ze hebben al een eerste ruwe versie. Ik vind het niet normaal snel. Maar goed, dan ben je er nog lang niet. Finetunen totdat ze het kunnen presenteren, dan eventuele correctierondes uitvoeren totdat zijzelf en de klant tevreden zijn. Sommige trajecten lopen een jaar, sommige drie dagen. De druk kan hoog zijn, maar deze twee blijven ontspannen werken en zijn op en top op elkaar afgestemd.

Tof om te zien dat hun herkenbare stijl inmiddels ook is uitgemond tot een shop: posters, skateboards, aanstekers, boeken..

Aanrader: het boek Designeria. Hilarisch en herkenbaar: de beeldtaal van Chinese restaurants, lokale snackbars en pizzeria’s. Maar wat zit erachter? Rob en Robin hebben veel werk verzet door hun observaties in vijfentwintig kolommen te beschrijven, in de hoop dat geen enkel bezoek ooit nog hetzelfde zal zijn.

Thanks mannen dat ik even mee mocht kijken en denken!

Saskia

Nieuwste berichten

Begin februari stond de Meet & Eat volledig in het teken van verbinden. Geen sprekers deze keer, maar een gezellige en ontspannen lunch waarin we de tijd namen om elkaar รฉcht te leren kennen. Netwerken in een ongedwongen sfeer! Daarbij hebben de nieuwste bedrijven Finterface (formerly Finventory), YouGov, KAAT&CO, Involver Business en Stripe Blue zich >
Wil jij alles weten over drones? ๐Ÿš€ Bredata, gevestigd in het Blushuis, organiseert de volgende de Talk of the Town op maandagavond 7 april met het thema โ€˜Drones: Innovatie in de leefomgeving!โ€™ Drones zijn veel meer dan gadgets โ€“ ze maken onze omgeving veiliger, schoner en slimmer. Van het opsporen van zwerfafval tot het verbeteren >